Sötningsmedel och diabetes

När man har diabetes kan det ibland vara bra att byta ut socker mot sötningsmedel. Sötningmedel är ingen nyhet. I slutet av 1800-talet upptäcktes både xylitol (läs mer här), naturlig sockeralkolhol från björk bl.a, och sackarin (läs mer här) – det första konstgjorda sötningsmedlet. Xylitol fick sin naturliga plats i sockerfria tuggummin och minttabletter, pga att det motverkar karies. Sackarin fick istället mer plats som sötningsmedel, som skulle ersätta socker i sötsaker.

1981 kom nyheten aspartam (läs mer här) och blev godkänt som sötningsmedel i USA. Aspartam fick stor utbredning, det har bra smak utan bismak och går att använda vid upphettning, bak etc. Aspartam är idag det mest använda sötningsmedlet i läsk och light (diet) produkter. Det finns däremot många frågetecken kring hur nyttigt det är med aspartam.

Runt 2010 blev stevia (läs mer här) godkänt som sötningsmedel i både USA och Europa. Stevia kommer från en växt och har använts i århundraden av indianerna i Paraguay och lång tid i Japan. Man har inte hittat några negativa effekter av stevia och det finns till och med studier som visar att råttor kan få förbättrad insulinkänslighet och/eller ökad insulinproduktion med stevia.

Eftersom det skiljer sig ganska mycket i smak mellan olika sorters stevia ville jag testa olika sorter, och förhoppningsvis hitta det bästa. Det var dock svårt, stora skillnader finns men ingen sort jag testade var helt utan besk bismak. Därför utökade jag testet med björksocker (xylitol), kokospalmsocker och Canderel baserat på aspartam. Som referens hade jag vanligt strösocker.

Till testet av sötningsmedel här!

Förutom smaken är det viktigt att sötningsmedlet inte ger upphov till snabb blodsockerhöjning, dvs att det har lågt GI-värde. Då är det bara de övriga ingredienserna i godiset eller kakan, som ger blodsocker.

De flesta vill ha så lågt GI-som möjligt, men vi som har diabetes har ett gemensamt intresse att ibland få i oss kolhydrater jättesnabbt. Vanligt socker (och vetemjöl faktiskt) har högt GI på ca 100, men druvsocker har jättehögt GI på 141. Jag har inte hittat något livsmedel med högre GI-värde än det för druvsocker!

Läs hela GI-tabellen för sötningsmedel och socker här!