Diabetes och Nyår – värsta diabeteshelgen!

När man säger Diabetes och Nyår tänker nog de flesta på alkohol, att det är därför det blir värsta diabeteshelgen. Och så är det nog för ungdomar tyvärr. Men nyårsafton är faktiskt den värsta dagen på året ur blodsockersynpunkt för vuxna. Här kommer några tips och reflektioner. Fastän jag hoppas naturligtvis att just ni ska få den bästa nyårsafton någonsin, och att det var totalt onödigt att skriva det här inlägget!

Varför är det så farligt med diabetes och nyår då? Det är faktiskt värre med diabetes och nyår än diabetes och jul, utifrån Diasends statistik. Vi börjar faktiskt med det jag tänker är mest farligt, nämligen alkohol.

Diabetes och Nyår – alkohol

Nyårsafton är tyvärr en av de helger som starkt förknippas med alkohol och fylla. Många av oss vuxna dricker för mycket alkohol, det gäller både de som har diabetes och de utan. Och även om det inte borde vara så är det många unga som dricker alkohol, och tyvärr dricker även unga med diabetes.

Diabetes och Nyår
Så här vill vi inte fira nyår.

Det är därför viktigt att vi förstår vad som händer i kroppen när vi som har diabetes dricker alkohol.

Varför är alkohol extra farligt för oss med diabetes?

Jo av två skäl.

  1. Levern är upptagen med att bryta ner alkohol och kan inte skicka ut socker i blodet när blodsockret sjunker.
  2. Alkoholen kan påverka vårt omdöme och vår förmåga att känna av lågt blodsocker. I värsta fall kan alkoholen göra oss medvetslösa då vi absolut inte har någon koll på blodsockret, alltså livsfarligt för oss med diabetes.

Diabetes och nyår – största risken är alkohol!

När det gäller diabetes och nyår och alkohol är den absolut största risken när man dricker alkohol är att vi kanske inte känner om vi får lågt blodsocker. Vi kan riskera att hamna i koma och i värsta fall dö.

Symptomen på riktigt lågt blodsocker kan påminna om hur en kraftigt berusad person kan bete sig. I båda fallen kan man sluddra och vingla till exempel. Just på nyårsafton finns det tyvärr gott om berusade personer i största allmänhet på stan. Har den med diabetes och lågt blodsocker dessutom druckit alkohol finns stor risk att personer som inte känner den med diabetes tror att det bara rör sig om en person som druckit för mycket. Även polis kan ha svårt att se skillnad.

Det händer tyvärr fortfarande att personer med diabetes och lågt blodsocker hamnar i fyllecell och dör, när de istället borde hamna på akuten.

Hur hanterar man diabetes och alkohol då?

Som diabetiker och diabetesmamma tycker jag man måste ha en praktisk inställning till alkohol. Mina tonårsdöttrar har tyvärr både druckit alkohol och varit ganska onyktra några gånger, det gäller både med och utan diabetes. Hos oss är all alkohol förbjuden för barn under 18 år, men förbud hjälper inte alltid.

För mig är det viktigast att minimera risken att något farligt händer pga diabetes. Drick inte för mycket är naturligtvis det viktigaste rådet. Men inför diabetes och nyår kan det vara bra att gå igenom några tips, om man skulle gå över gränsen och dricka för mycket.

Tänk på om du har diabetes och dricker alkohol

  1. Ha alltid mycket druvsocker med dig. Risken att få lågt blodsocker är mycket större än om du inte druckit alkohol.
  2. Ha alltid sällskap med någon som vet att du har diabetes. Personligen tycker jag inte man behöver berätta det för alla, utan att det är viktigare att några få vet vad de ska göra.
  3. Testa blodsockret ofta! Gå inte hemifrån utan din blodsockermätare, den kan bli din räddning. Har du CGM eller Freestyle Libre har du lättare att kolla ofta.
  4. Se till att blodsockret inte ligger mot undre gränsen, typ 4-5. Just när man dricker alkohol tycker jag personligen det är bättre med något högre blodsocker ca 7-8.
  5. Enligt min erfarenhet kan blodsockret antingen stiga eller sjunka när man dricker alkohol. Det beror naturligtvis också på vad man dricker. Men rådet att alltid äta när man dricker alkohol tycker jag är sådär. Jag tycker det är bättre att mäta ofta. Får man för högt blodsocker kan man bli väldigt trött och kissnödig. Det är inte heller bra. Men har man ingen mätare med är det väl bättre att ligga högt än lågt.
  6. Kolla blodsockret innan du går och lägger dig! Är det mot det låga hållet eller normalt, ät något – om du inte dragit ner på ditt långtidsverkande insulin eller på basalen.
  7. Har du druckit för mycket är det vanligt med lågt blodsocker dagen eller dygnet efteråt. Dra därför ner på doserna insulin ungefär ½ – 1 dygn efteråt.
  8. Ställ väckarklockan så att du kollar blodsockret på morgonen efter. Det går att somna om efteråt.
  9. Mät blodsockret ofta även dagen efter.

Ring alltid efter ambulans ifall någon med diabetes blir medvetslös!

Läs gärna mer om diabetes och alkohol här: https://diabeticdesigned.se/diabetes-och-alkohol-i-verkligheten/

Läs gärna Svenska Diabetesförbundets text om alkohol som bl.a. förklarar det här med levern och blodsockret på ett bra sätt: http://www.diabetes.se/Diabetes/Egenvard/Alkohol/

Diabetes och nyår – mat och godis

Diabetes är svårast att hantera då man frångår sina rutiner och/eller äter mycket sötsaker eller mat vi inte känner till hur den fungerar för oss. Vid tiden runt jul och nyår är många rutiner i ”obalans”. Vår svenska traditionella julmat innehåller mycket socker och dessutom äter vi massvis med godis, endast påsken slår julen när det gäller godisätandet.

Det är däremot lite märkligt att statistiken så tydligt visar att nyårsafton är värre än juldagarna för vuxna. Kan det vara så att nyårsdesserterna i kombination med godis och snack gör det svårt att ha koll på blodsockret? Har du några egna funderingar om det här, mejla mig gärna.

Diabets och Nyår - blodsocker hos vuxna

Här kan ni läsa mer om Diasends undersökning: https://www.mynewsdesk.com/se/glooko/pressreleases/nyaarsafton-aarets-stoersta-utmaning-foer-svenskar-med-diabetes-1283667

Diabetes och nyår – hur får man bättre blodsocker?

Det är alltid individuellt vad som är bäst för dig. Personligen tycker jag det är enklast tycker jag det är bäst att vara måttlig när det gäller mat och godis. Men om det är något ”onyttigt” jag går och längtar efter, tycker jag det är bättre att äta det. Att mäta blodsockret extra mycket och försöka kompensera med insulin, blodsockersänkande medicin eller en promenad / motion. Strunta i ”konventioner” som att man ska äta upp allt eller smaka på det mesta. Och ta gärna lite mindre av kolhydrater som potatis, bröd eller pasta, om ni kan välja.

Mina egna erfarenheter av maten på nyårsafton är goda. 😉 Jag menar det i dubbel mening, maten brukar vara fantastiskt god och desserten är det enda som är jobbigt för mig ur diabetessynpunkt. Samtidigt är det kanske lättare för mig, jag har turen att inte vara så förtjust i sötsaker.

Hoppas det här hjälpt något och att dina erfarenheter av diabetes och nyårsafton blir superbra!

Ta hand om dig och diabetesen, jag hoppas du får ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Diabeteshälsningar Marie

Ps. Har du egna erfarenheter eller synpunkter på mina? Mejla mig gärna på marie@diabeticdesigned.se Ds.

Visningar:(7943)