Under 2000-talet har användningen av Glykemiskt Index, GI, för olika livsmedel ökat stort. GI-värdet talar om hur snabbt kolhydrater från ett livsmedel går ut i blodet, ett högt GI betyder att kolhydraterna går ut snabbt i blodet medan ett lågt GI betyder att sockret når blodet långsammare. Innan GI-värdet kom, fanns samma diskussion för oss med diabetes men då det hette långsamma och snabba kolhydrater.

Med högt GI menas värden över 70, medelhögt GI ca 55-70 och lågt GI betyder under 55. Vanligt strösocker och vitt vetemjöl har faktiskt ungefär samma GI, ca 100. GI på 100 räknas som mycket högt.

För oss med diabetes är det oftast önskvärt att livsmedel har lågt eller medelhögt GI, det gäller att snabbinsulinet hinner med och räcker hela tiden livsmedlet bryts ner och går ut i blodet.

När det gäller sötningsmedel, vill vi ofta att det ska ha så lågt GI som möjligt, då påverkar inte den söta delen av godiset eller kakan blodsockret – utan det är bara övriga ingredienser.

MEN ibland händer det ju att vi vill att det ska går riktigt snabbt, när blodsockret sjunker. Faktiskt har jag inte hittat något högre GI än det för druvsocker, hela 141. Bra att veta!

Här har jag sammanställt en tabell över GI i sötningsmedel och socker.

GI-tabell för diabetes – socker och sötningsmedel

Druvsocker, GI=141

Vitt strösocker, GI=97

Råsocker, GI=97

Honung, GI= ca 70

Laktos GI=66

Kokossocker, GI=35

Agavesirap, GI ca 20-30

Xylitol, GI=8

Aspartam, sackarin, acesulfam – försumbart GI

Stevia, GI=0

Här kan du läsa mer om Glykekemiskt index:

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_index

Må Bra: https://www.mabra.com/gi-guiden-till-smartaste-sotningsmedlen/

Harvard Health https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods

Agavesirap 1: http://www.sunnybio.se/sunny-bio/

Agavesirap: http://www.allaboutagave.com/agave-nectar-and-the-glycemic-index.php