Köpvillkor

Som registrerad användare godkänner du att:

* Du är över 18 år och myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part.

* Diabetic Designed lagrar dina personliga uppgifter samt de inköp som du gör. Dessa uppgifter lämnas inte ut till tredje part. Tillägg sedan 5 maj 2018: Lagringen görs i enlighet med reglerna för GDPR.

Du ansvarar för att lämnade uppgifter är riktiga.

Handlar du på faktura skickas fakturan via E-post, samt eventuella meddelanden om din order. Det är ditt ansvar att uppge rätt mejladress, men vi försöker hjälpa dig genom att du behöver uppge din mejladress två gånger.


Kostnader

I butiken anges produkterna med pris inklusive moms och exklusive frakt. Produkter där frakten ingår kan förekomma, men då står det uttryckligen att frakten ingår i priset.

Som kund betalar du en del av fraktkostnaden för din beställning.

Inom Sverige gäller att i kassan syns det totala priset inklusive frakt.

För beställningar utanför Sverige kan ibland extra kostnader för import av varor uppstå. Det gäller främst utanför EU. Dessa betalas i så fall vid utlämningen av paketet, en vanlig avgift är 15-25 % av beställningens värde.


Betalning

Vi samarbetar med DIBS för våra betalningar. Du väljer om du vill betala med faktura, kort eller Swish.

Betalar du med faktura mejlas den till den mejladress du uppgav vid beställningen. Du har ansvar för att uppge rätt mejladress. Första gången du handlar via DIBS genomförs en kreditkontroll av dina uppgifter. Du får direkt veta om du tillåts betala med faktura. Blir du inte godkänd rekommenderar vi dig att betala med Swish eller kort.

Om du inte betalar faktura i tid skickas påminnelse, oftast per post.

Beställningar utanför Sverige betalas med kort, faktura går inte att välja här.


Ingen ångerrätt för livsmedel

OBS! Enligt livmedelslagstiftningen får inte livsmedel lämnas i retur, det är av hygien- och säkerhetsskäl. Det finns därmed ingen ångerrätt på livsmedel utan du är ALLTID skyldig att betala för livsmedel du beställt.


Ångerrätt för övriga produkter

Du har som kund, i Sverige, ångerrätt enligt Distanshandelslagen. Ångerrätten gäller maximalt  under 14 dagar.

För att ångerrätten ska gälla måste produkten skickas tillbaka i originalförpackningen som ska vara i fint skick. Även eventuell bruksanvisning måste finnas med för att ångerrätten ska gälla.

Gör så här om du vill utnyttja din Ångerrätt! https://diabeticdesigned.se/gora-en-retur/angra-ditt-kop/

Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du för frakten till dig samt returfrakten till Diabetic Designed. Har din beställning blivit fraktfri betalar du 49 kr i fraktkostnad, för att täcka en del av frakten till dig.

Dina pengar betalas tillbaka till dig senast 30 dagar efter det att Diabetic Designed mottagit felfri returnerad vara.


Reklamationer

Om det skulle vara fel på något du beställt, kontakta Diabetic Designed så snart felet upptäcks. Mejla gärna bilder på felet om du har möjlighet. Om felet upptäcks inom 2 veckor ersätter Diabetic Designed dig med en ny motsvarande produkt.

Läs mer här om du vill göra en reklamation: https://diabeticdesigned.se/gora-en-retur/reklamera-kop/


Missade du att hämta ut ditt paket?

Förutsatt att du uppgett korrekta uppgifter till oss, som adress och mobilnummer för sms-avisering, får du minst 2 påminnelser om ditt paket. Om du ändå missar att hämta ut ditt paket, som finns hos ditt postombud i 2 veckor, skickas ordern tillbaka till oss. Då detta händer har tiden för att ångra köpet gått ut och du är skyldig att betala för din order.

OBS! Det finns ingen ångerrätt på livsmedel. Enligt livmedelslagstiftningen får inte livsmedel lämnas i retur, det är av hygien- och säkerhetsskäl. Du är därmed ALLTID skyldig att betala för livsmedel du beställt, även om du missar att hämta ut paketet.

Vi skickar gärna ut ditt paket igen men tar då ut en avgift på 49 kr utöver beloppet på fakturan. Det är för att täcka en del av våra kostnader för samtliga frakter. Det får max ha gått 4 veckor sedan du gjorde din beställning för att vi ska skicka ut paketet på nytt.

Klicka här för att få mer information om hur du beställer att vi skickar om paketet: https://diabeticdesigned.se/missade-du-att-hamta-ut-ditt-paket/


Frakt

Dina paket inom Sverige skickas med Posten eller Schenker och du får sms- (eller mejl-) avisering om paketet, förutsatt att du fyllt i dina uppgifter rätt. Det går för närvarande inte att välja utlämningsställe.

I några paket ingår fraktkostnaden och då framgår det tydligt av texten. För det övriga sortimentet beräknas fraktkostnaden utifrån de varor du beställer (du betalar en del av våra kostnader). Våra fraktkostnader är 39 kr upp till 1 kg och 49 kr över ett kg. Beställer du för över 794 kr inkl moms är beställningen fraktfri.

Paket utanför Sveriges gränser skickas vanligen med FedEx. Fraktkostnaden syns i kassan. Eventuellt kan extra kostnader tillkomma på paket, det gäller speciellt utanför EU. Dessa kostnader betalas i samband med uthämtningen av paketet.


Leveranstider

Beställningar på vardagar före kl 13:00 skickas vanligen samma dag och kommer oftast fram till dig vardagen efter. Allt du beställt skickas i samma paket, och om någon vara skulle saknas kontaktar vi dig via mejl. Vid enstaka tillfällen kan förlängd leveranstid förekomma. Diabetic Designed tar inte ansvar för om våra underleverantörer inte håller de de lovar, och om någon order tar längre tid att komma fram. Hör av dig till oss ifall din order inte kommit fram inom en vecka (med 5 vardagar).


Diabetestips – Nyhetsbrevet om diabetes

Diabetestips utkommer 1-4 gånger i månaden och skickas gratis till Diabetic Designeds kunder. Diabetestipsen innehåller praktiska tips, information om händelser i diabetesvärlden och produktnyheter. Diabetic Designed förbehåller sig rätten att inte skicka Diabetestips till konkurrerande företag, kunder som inte betalt fakturan etc.

Skulle du mot förmodan inte vilja ha Diabetestips går de att avbeställa längst ner i brevet.


Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Diabetic Designeds kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Diabetic Designed befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.



Övrigt

Vi reserverar oss mot felskrivningar och felaktiga priser. I normala fall har vi allt i lager, men vi reserverar oss för att en produkt kan ta slut i lager. Om så skulle hända tar vi kontakt med dig så snart vi kan, du har självklart rätt att ångra hela beställningen även om det bara är en vara som saknas.

Vi gör vårt bästa för att ha så tydliga foton av våra produkter som möjligt samt göra så bra beskrivningar av våra produkter som möjligt, men kan inte garantera fotona visar produkternas utseende till 100 %. Motsvarar inte produkten dina förväntningar kan du naturligtvis utnyttja ångerrätten.

Om företaget

Diabetic Designed AB har organisationsnummer 556738-1305, är registrerat för moms: VAT SE556738130501 samt har F-skattesedel. Vi är ett godkänt livsmedelsföretag.

Du når oss på mejl: support@diabeticdesigned.se eller på vardagar under kontorstid på telefon:

08 – 68 41 92 00.

Varmt välkommen till Diabetic Designed!