Supergod och nyttig smoothie från Sara Mobäck

Här kommer recept på en supergod och nyttig smoothie från vår gästbloggare Sara Mobäck, alias Diabeteskvinnan. En smoothie kan fungera som frukost, mellanmål och eller varför inte som kvällsmål. Utan tillsatt socker och med bra ingredienser blir det en nyttig smoothie.

Att Saras smoothie innehåller blåbär är definitivt inte negativt ur diabetessynpunkt. Blåbär är en kraftig antioxidant som verkar kunna öka insulinkänslighet, stabilisera blodsockret och till och med hindra att diabetes typ 2 bryter ut. Blåbär sägs även kunna förbättra minnet, balansen och koordinationen – men då behöver man äta minst 1,2 dl blåbär om dagen.

Tusen tack för att du delar med dig av det här supergoda receptet Sara!

Marie Fahlin / Diabetic Designed

Saras recept på supergod och nyttig smoothie

Så här skriver Sara:

”Nu är påsken över och jag är mer än redo att byta ut vintersmakerna till lite mer vår/sommarsmaker. Allt för att skynda på våren en aning.

Något som jag har längtat efter, efter en kall och snöig påsk, är riktigt goda smoothies. Jag är själv väldigt förtjust i smoothie i alla dess former och smaker då det oftast är väldigt simpelt att göra och ett lättare sätt att få i sig olika typer av näring och nyttiga grönsaker. Det bästa av allt är att det går att variera sig i all oändlighet och det finns alltså inget som är rätt eller fel. Bara dina egna smaklökar sätter gränsen.

Denna nyttiga smoothie är en av mina favoriter som inte alls är svår att göra. Den innehåller inte heller några konstigheter. Väldigt bra för sötsuget samt för blodsockret.”

De här ingredienserna behövs

  • 1 dl grekisk yoghurt
  • 1 dl vatten
  • 125 gram frysta (eller färska) blåbär
  • Blåbär till dekoration om du vill ha det
  • Hampafrö eller annat att dekorera med

Gör så här:

Mixa ingredienserna väl och servera i fina glas.

Jag toppade min smoothie med lite hampafrö och frysta blåbär.

Den här nyttiga smoothien passar perfekt som mellanmål eller varför inte när sötsuget fram emot kvällen kommer!

Lycka till!

Nyttig smoothie från Sara Mobäck

Källor om blåbärets nyttighet:

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/06/30/carita-97-det-lonar-sig-att-ata-blabar

http://www.aftonbladet.se/wellness/matvikt/article17780127.ab

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?TYP=visa&art=225&tem=3&iRecordsCount=7&td=20100923

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120814&art=1282&tem=3