Supergod nyttig glass med mango

En supergod nyttig glass som du gör på ungefär en kvart, låter det för bra för att vara sant? Men djupfryst frukt är nyttigt och lika så naturell yoghurt. Det här är en variant på ett lyxigt mellanmål som även blir en utmärkt efterrätt.

Det är enkelt och går snabbt att göra den här supergoda nyttiga glassen.

Ingredienser nyttig glass med mango

  • 1 pkt djupfryst mango i bitar (250 gram)
  • 200 gram yoghurt 10 % (jag använde turkisk)
  • Eventuellt sötningsmedel efter din smak, jag tog ungefär 1 msk av en sort som doseras som strösocker.

När du köper yoghurt till din nyttiga glass är mitt tips att läsa på innehållsförteckningen. En del yoghurtsorter innehåller många olika ingredienser medan andra endast innehåller pastöriserad mjölk och grädde samt yoghurtkultur. Personligen väljer jag en yoghurt med dessa få ingredienser.

Sötningsmedel i glass kan vara svårt att få att gå in tycker jag. Istället för mitt vanliga sötningsmedel, Ica Sötströ, använde jag Canderel sötningsmedel som innehåller Aspartam. Välj någon sort du gillar och som funkar.

Gör nyttig glass med mango så här:

  • Häll upp den djupfrysta mangon i en mixer.
  • Häll upp yoghurten i mixern.

Om du som jag har en lite äldre mixer, kan det vara bra att vänta några minuter så att mangon får tina lite innan du kör igång mixern, så att den orkar.

  • Mixa tills du får en slät konsistens.
  • Smaka av. Behövs sötningsmedel så tillsätt detta.

Personligen skulle jag kunna äta helt utan sötningsmedel, men resten av familjen tyckte det smakade godare med sötningsmedel, det räckte med en matsked för oss.

  • Ät din supergoda nyttiga glass med mango direkt, den har perfekt konsistens då. Det passar väldigt bra med färsk mynta till, som jag dekorerade med.
  • Eller häll upp i in i en burk och ställ in frysen. Tänk på att ta ut och tina ett tag innan du ska äta i så fall.

Nyttig glass på djupfryst mango

Nyttig glass med mango

Nyttig glass med mango går bra att spara i frysen.

Kolhydratinnehåll – nyttig glass med mango

Mango är en av de mest kolhydratrika frukterna men ett paket på 250 gram räcker till 4 portioner.

Det blev 450 gram glass totalt.

Djupfryst mango innehåller ungefär 15 g kolhydrat/ 100 gram där 9,3 gram är socker. Det innebär att nyttig glass med mango innehåller totalt 23 gram socker från mango.

Yoghurt med 10 % fetthalt innehåller 3,4 – 6 gram socker / 100 gram. Jag räknar med 3,4 som det stod på min förpackning.

Totalt tillsatt socker från yoghurten:

7 gram

Total sockermängd i glassen.

23 + 7 = 30 gram

Per 100 gram innehåller glassen 12 gram kolhydrat som kommer från sockerarter.

Om man räknar 1/4 av glassen till 1 portion, blir det 7,5 gram kolhydrater / portion.

Visningar:(1489)