Uppgradering med panik!

by Marie Fahlin

I onsdags blev min eftermiddag helt annan än jag tänkt mig, jag fick fullständig panik när CGM-appen på min mobil slutade fungera och mobilens operativsystem blev för nytt för CGM-appen!

För att göra en lång historia lite kortare, så bytte jag mobil i somras. Ganska direkt fick jag problem med att prata i hörlurarna – ibland. Men när något funkar lite grann hinner jag oftast inte försöka fixa det.

CGM-appen slutade fungera

Olagligt att köra bil med telefon i handen

Vändpunkten blev ovanstående lagändring den 1 februari år. Även om jag inte brukar prata i telefon i bilen så ofta insåg jag att jag var tvungen att alltid kunna. Min första kontakt med supporten, i god tid innan den nya lagen började gälla, blev ett fiasko. Mobilen funkade perfekt med hörlurarna, det gick inte att visa några problem alls.

Så funkade mobilen felfritt i några veckor, naturligtvis tills jag hade ett jätteviktigt samtal jag var tvungen att ta medan jag körde bil. Då blev det totalfel, det gick inte att prata med hörlurar alls. Men ännu värre var att den inte heller funkade utan hörlurar – det gick bara att ringa eller svara på ungefär vart 3:e försök.

CGM-appen slutade fungera

Dags för ny vända hos supporten

Denna gång blev rådet att uppgradera mobilens operativsystem. Men att säkerhetskopiera innan. Jag kollade blodsockret innan uppgraderingen så att jag hade hyfsad koll. Och efter några timmar var det så dags att starta om mobilen.

Mitt viktigaste var naturligtvis att kolla blodsockret! Och det var då jag fick fullständig panik. Felmeddelandet var att operativsystemet var för nytt för att CGM-appen skulle gå att använda!

CGM-appen slutade fungera
Tyvärr kom jag inte ihåg att fota felmeddelandet på CGM-appen.

Förlåt, jag var inte så trevlig!

Nu kommer en sammanfattning av ca 3 timmar av panik, telefonkö och diverse diskussioner. På telefonsupporten fick jag besked om att det aldrig kommer gå att backa telefonen, till en äldre version av operativsystemet.

Jag ber om ursäkt, jag var inte så trevlig i supporten då! För om allt stämde skulle jag lika gärna kunna slänga min nästan nya mobil! Även om det gick jättebra att ringa med hörlurar.

CGM-appen slutade fungera

CGM-appen behövde uppdateras

Jag är så glad för att problemet löste sig i kontakten med Medtronics support. Det var så enkelt att CGM-appen behövde uppdateras. Ni kanske kan förstå hur lättad jag blev, när allt började fungera? Efter ungefär 3 timmar.

Resultatet av en eftermiddag med panik blev att hade jag till slut hade både en fungerande mobil och en fungerande CGM-app. Och hade lärt mig att alltid dubbelkolla om CGM-appen kommer att funka innan jag eventuellt uppgraderar till en ännu nyare version av operativsystemet.

På kvällen när jag berättade om min panikdag för mina döttrar 18 och 20 år gamla, tyckte de jag var så korkad som inte kom på detta själv. Alla appar behöver väl uppdateras efter en uppgradering? Men det kanske finns någon mer som är lika korkad som jag? Till mitt försvar kan jag säga att jag är lite äldre än mina döttrar… 😉

Marie Fahlin / Diabetic Designed