BGAT eller Blood Glucose Awareness Training eller öva upp din förmåga att känna rätt blodsocker

Visst skulle det vara fantastiskt om det gick att öva upp förmågan att känna vilket blodsockervärde man har? Det finns en metod för detta som kallas BGAT, eller Blood Glucose Awareness Training. BGAT har mest använts i USA. En fullständig BGAT-utbildning under ledning tar ca 8 veckor men det finns endagskurser också.

BGAT  har varit mest framgångsrik för att minska antalet allvarliga insulinkänningar, men även minskat antalet höga blodsocker.

Blood Glucose Awareness Training – metoden

Metoden går ut på att man flera gånger om dagen känner igenom hela kroppen och speciellt letar efter symptom på lågt eller högt blodsocker. Därefter gissar man vilket blodsocker man har, och sedan mäter man blodsockret. Då kan man se hur mycket som skiljer. Tanken är att man också ska se vilka symptom man använde, om det stämde eller inte. De flesta av oss vet redan vissa symptom, men kanske kan man upptäcka fler om man känner efter ordentligt och vet att de finns.

Blodsockermätare behövs för Blood Glucose Awareness Training

Jag har sammanställt olika tecken på både lågt och högt blodsocker. Hjälp jättegärna till och återkoppla om du saknar något på listorna! Här hittar du listan över symptom på lågt blodsocker och här den för symptom på högt blodsocker.

Jag har provat själv lite grann och därför finns nu version 2 av tabellen. 🙂 Skriv gärna ut den och prova själv.

För mig var de låga värdena lätta, eftersom jag alltid brukar känna dem. Men värden åt det högre hållet var jättesvåra att känna rätt. Här tror jag man skulle behöva var lite mer systematisk och kanske känna efter alla symptom för att bli bättre. Mina erfarenheter är att det är svårt att ta tid att känna efter tillräckligt mycket, och man borde nog ha en grupp där alla testar samtidigt. Åtminstone skulle jag bli mer motiverad då.

Återkoppla gärna om du testar själv och berätta vad du tyckte.

Formulär för Blood Glucose Awareness Training

Det behövdes ett formulär för att kunna fylla i värden. Det första jag tog fram är vidareutvecklat och det som syns nedan är version 2. Mejla gärna in dina synpunkter på formuläret också. Jämfört med de amerikanska som fanns beskrivna, tog tog bort alla tider som var föreslagna från början. Jag tycker det är lättare att skriva egen tid och själv fylla i om det var lunch eller något. Och eftersom man även håller på att fylla i, la jag till en ruta för insulin. Det går även bra att använda Diabetic Designeds diabetesdagbok om du ändrar namn på några kolumner.

Gissat – Uppmätt är skillnaden mellan värdena. Om du gissade att du hade 7 men det var 6,5 blir det 7-6,5=0,5

Väldigt bra gissning om det skulle varit i verkligheten.

Blood Glucose Awareness Training träningstabell

Ladda ner formulär att skriva i HÄR!

Mycket fakta kommer från Therese Anderbros föredrag ”Rädsla för höga och låga blodsocker” från Bolla diabetestankars konferens 2014. Therese har gjort en doktorsavhandling om hur vår rädsla för låga och höga blodsockervärden påverkar livet med diabetes. Therese är medicine doktor, legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, handledare i KBT och mycket duktig på att hålla föredrag! Jag är väldigt tacksam för att hon valt att forska om diabetes.

Jag hoppas det snart kommer BGAT-utbildningar på riktigt för oss i Sverige!

Lycka till!

Marie Fahlin / Diabetic Designed

Skrivet 2014-05-07  och uppdaterat 2014-05-23. Mejla gärna dina kommentarer till:  marie@diabeticdesigned.se