Önskvärt Glykemiskt Index GI vid diabetes är speciellt. Oftast önskas måltider med lägre GI-värden för att hindra att blodsockret stiger för högt och snabbt. Och när det gäller sötningsmedel som används istället för socker, då ska GI-värdet vara nära noll. Men när blodsockret faller till farligt låga nivåer behöver man supersnabba kolhydrater. Då är druvsocker med GI 141 jättebra.

Glykemiskt Index för druvsocker ca 141

Vad är Glykemiskt Index GI-värdet?

Under 2000-talet har användningen av Glykemiskt Index, GI, för olika livsmedel ökat stort. GI-värdet talar om hur snabbt kolhydrater från ett livsmedel går ut i blodet. Ett högt GI betyder att kolhydraterna går ut snabbt i blodet medan ett lågt GI betyder att sockret når blodet långsammare. Långt innan GI-värdet kom, har samma diskussion funnits för oss med diabetes men då kallades det långsamma och snabba kolhydrater.

Med högt GI menas värden över 70, medelhögt GI ca 55-70 och lågt GI betyder under 55. Vanligt strösocker och vitt vetemjöl har faktiskt ungefär samma GI, ca 100. GI på 100 räknas som mycket högt.

För oss med diabetes är det oftast önskvärt att livsmedel har lågt eller medelhögt GI, det gäller att snabbinsulinet hinner med och räcker hela tiden livsmedlet bryts ner och går ut i blodet.

När det gäller sötningsmedel, vill vi ofta att det ska ha så lågt GI som möjligt, då påverkar inte den söta delen av godiset eller kakan blodsockret – utan det är bara övriga ingredienser.

Men när blodsockret snabbt faller till farligt låga nivåer behöver man supersnabba kolhydrater. Då rekommenderar vi druvsocker, oavsett sort. Faktiskt har vi inte hittat något högre GI än det för druvsocker, hela 141. Bra att veta!

Här har vi sammanställt GI-värden för både sötningsmedel och socker, det som är speciellt viktigt för oss med diabetes. GI-värden för andra livsmedel är ganska lätt att hitta, t.ex. här: https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods

GI-värden viktiga för diabetes

Druvsocker och andra typer av sockerarter behövs för att snabbt höja blodsockret vid insulinkänning. De här produkterna ska alltså ha ett så högt GI-värde som möjligt för att vara bra.

Sötningsmedel kan ersätta socker i godis och desserter. Här är det bra om GI-värdet är så nära noll som möjligt.

Viktigt att känna till är att produkter med socker och hög fetthalt/fiberhalt, som t.ex. choklad, inte alls får så högt GI-värde som socker enbart.

Glykemiskt index för druvsocker och annat socker

Druvsocker, GI=141

Vitt strösocker, GI=97

Råsocker, GI=97

Honung, GI= ca 70

Laktos GI=66

Glykemiskt Index för sötningsmedel

Kokossocker, GI=35

Agavesirap, GI ca 20-30

Xylitol, GI=8

Aspartam, sackarin, acesulfam – försumbart GI

Stevia, GI=0

Här kan du läsa mer om Glykemiskt Index

Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/gi-och-gl

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Glykemiskt_index

Må Bra: https://www.mabra.com/gi-guiden-till-smartaste-sotningsmedlen/

Harvard Health https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods

Agavesirap 1: http://www.sunnybio.se/sunny-bio/

Agavesirap: http://www.allaboutagave.com/agave-nectar-and-the-glycemic-index.php

Skrivet i januari 2018 av

Marie Fahlin

Typ 1 diabetes, diabetesmamma och grundare till Diabetic Designed