Ischoklad med sötningsmedel

Satsen ger 32 bitar. Energiinnehåll: 1 g kolhydrat och 3,6 gram fett per bit.

Ingredienser:

100 gram mörk choklad 70 % kakao – ej blockchoklad
70  gram kokosfett
4   tsk stevia eller annat sötningsmedel, med samma volym som strösocker
1   krm vaniljpulver eller några droppar vaniljkoncentrat (osötat)
2   msk vatten

Använd en god mörk choklad (med lågt sockerinnehåll) och vanilj du gillar. Chokladen är lätt att göra.

Gör så här:

1. Blanda sötningsmedel med vatten. En del Stevia-sorter fungerar bäst om vätskan är varm – värm i så fall vattnet innan du blandar i sötningsmedel. Tillsätt vanilj­.

2. Smält chokladen (i mikron eller vattenbad).

3. Rör försiktigt ner blandningen med sötningsmedel och vanilj i den smälta chokladen. Smaka gärna av och tillsätt mer sötningsmedel eller vanilj om du vill.

4. Smält kokosfettet försiktigt så det blir flytande.

5. Rör ned chokladblandningen i kokosfettet.

6. Häll upp i ischokladformar.

7. Ställ in i kylen så att chokladen stelnar.

Det här blir en jättegod ischoklad, som inte påverkar blodsockret mycket – endast 1 g kolhydrat per bit!

Smaken påverkas mycket av den chokladsorten du använder och även av vaniljen. Se till att du använder en chokladsort du gillar.

En lyxvariant kan göras om man använder kallpressad kokosolja istället för kokosfett, chokladen blir då mjukare (kräver kylskåpsförvaring) och får aningen smak av kokos. Supergoda tycker jag.

Lycka till önskar Marie / Diabetic Designed!

Visningar:(4323)